• sv
  • fi
  • en

SATAMAT

Vierasvenesatamat

Itäsatama
Maamme suurin vierasvenesatama, jossa kaksi marinaa. Keskeinen sijainti sekä hyvät ja monipuoliset palvelut: Internet, kahvila, saunat, suihkut, wc:t, pesukoneet, kuivausrummut, EVAC-tyhjennys, venenosturi (5,3 t), huoltoasema, lasten leikkipaikka, veneiden vesillelaskuramppi, autojen paikoitusalue, kesäisin iltatori iltaohjelmineen, lautta Itämeren Porttiin ym. Tilaa noin 400 vierasveneelle. Alueella useita ravintoloita ulkoterasseineen, lyhyt matka kauppakeskukseen, pankkiin jne.
Lisätietoa iltatorista: www.iltatori.com
Käy kurkkaamassa miltä Itäsatama näyttää; Itäsataman omilta webbisivuilta löydät webbikameran!

Kaupungin vierasvenesatama
Itäsatama on Suomen suurin vierasvenesatama ja tarjoaa noin 430 venepaikkaa.
Satamakonttori: puh. 019 232 770, www.hsfmarine.fi

Koti- ja vierasvenesatama Itämeren Portti
Satamakonttori puh. 0400 544 164,  www.itamerenportti.fi 

Hangonkylän satama
Satama sijaitsee noin 3 km keskustasta Hangon pohjoispuolella. Satama on nykyään Hangon suurin pienvenesatama (650 venepaikkaa), ja se on enimmäkseen hankolaisten käytössä. Satamassa on seuraavat palvelut: 20 vierasvenepaikkaa, huoltoasema, Ekströmin kalapuoti (kahvila/myymälä), ravintola, EVAC-tyhjennys, veneiden vesillelaskuramppi, suihkut ja wc. 1 km lähimpään ruokakauppaan.

Ekströmin kalapuoti (satamakonttori) puh. 019 248 9101, Magnus Ekström puh. 040 521 3857, www.pakroken.fi

Septitankin tyhjennyspisteet
St1-asema Itämeren Portti ja St1-asema Hangonkylä
Kasetti wc:n tyhjennyspiste
Camping Silversand (maksullinen)

Muut satamat

Kappelisatama
Kappelisatama otettiin käyttöön jo 1200-luvulla ja se on Hangon vanhin satama. Se toimi vuosisadan 1900 vaihteessa kalastussatamana ja 1950-luvulla vierasvenesatamana. Tänään hankolaiset käyttävät sitä pienvenesatamana.

Länsisatama
Hangon Länsisatama on Suomen ensimmäinen talvisatama ja se perustettiin Hanko-Hyvinkää rautatien rakentamisen yhteydessä vuonna 1873. Satamaa suurennettiin monta kertaa ja 1900-luvun alussa kansainvälinen matkustaminen kehittyi. Länsisatamasta lähti yli 250.000 siirtolaista Englannin kautta Amerikkaan, Kanadaan ja Australiaan. Matkustajaliikenne oli toiminnassa 1870-luvun lopusta toiseen maailmansotaan asti ja vielä sodan jälkeen tehtiin pari yritystä: Hansa Express liikennöi reittiä Hanko-Visby-Travemünde vuosina 1962-1964. Vuonna 1972 Avomeri Oy aloitti liikennöinnin Hangosta Puolaan, mutta lopetti pari kuukautta myöhemmin. Hangon satamasta on kehittynyt tiheän linjaliikenteen satama, joka palvelee koko maan teollisuutta ja kauppaa. Hanko tarjoaa nopeat laivayhteydet muihin Euroopan satamiin.
www.portofhanko.fi

Vapaasatama / Ulkosatama
Ajatus sataman perustamisesta Tulliniemelle oli vanha ja esitettiin ensimmäisen kerran jo 1862, mutta rakennustyöt aloitettiin vasta 1921. Hangosta tuli täten Suomen autontuonnin keskus.
www.freeport.fi

Troolarisatama
Troolarisatama otettiin 1970-luvulla käyttöön kun troolarikalastus yleistyi. Nykyään satamassa on vielä monta idyllistä kalastusvajaa.

Hauensuoli
“Saariston vieraskirja” – ainutlaatuinen nähtävyys! 1400-luvulta lähtien käytettiin luonnonsatamana Hauensuolta, kapeaa salmea kahden luodon välissä. Kallioilta löytyy 640 rekisteröityä kallioihin kaiverrettua nimeä ja vaakunakilpeä, jotka kertovat aateliston, sotilaiden ja kauppiaiden matkoista jo 1500-luvulta lähtien.

Lappohjan pienvenesatama
Lappohjan pienvenesatamassa on 50 paikkaa. Pienvenesataman yhteydessä sijaitsee vieraslaituri. Noin 600 m etäisyydellä on ruokakauppa ja Rintamamuseoon on noin 1,5 km. Lähistöllä myös upea hiekkaranta. Lisää tietoa Lappohjasta Lappohjan omilla sivuilla: www.omakotiliitto.fi/lappohja

Muita veneilyyn ja saaristoon liittyviä linkkejä:
www.bengtskar.fi
www.liikennevirasto.fi
www.saaristo.org
www.archipelago.nu
www.vikingislands.com
www.rosala-viking-centre.com
www.liikkujat.com/lautta