• sv
  • fi
  • en
beach

Strategiska målsättningar för turismen

Vision:
År 2020 är Hangö en året om-turiststad som tar ansvar för miljön.

Mål: 
• Hangö är landets mest idylliska semesterort, den charmiga Södern i Finland

• Hangö inkluderar aktivt miljöansvar i turismverksamheten

• Hangö är känt och uppskattat för sina konferens- och rekreationstjänster året om

• Hangö är en av Finlands mest intressanta städer i fråga om kultur-, motions- och evenemangsturism

Värden:
• Kundorientering
• Kvalitet
• Kunnande och yrkeskunskap
• Natur- och miljöansvar

Målgrupper:
• Företags- och ledningsgrupper
Åt denna målgrupp erbjuder Hangö unika produkter och en lugn miljö, vilket gör staden till en utmärkt plats för kreativt tänkande. Denna målgrupp kan också med mindre antal personer hämta mycket pengar till Hangö. Konferensutrymmen, inkvartering, mat och programservice ger mervärde även för kunden.
• Aktiva vuxna och utövare av aktiviteter (se teman)
Denna målgrupp består av aktiva vuxna i olika åldrar, vars intresseområde kan vara allt från krigshistoria till fågelskådning och idrott: ett kiteboardingsällskap med 30-åringar eller 80-åriga tennisspelare, välkomna till Hangö!
• ”Bourgeois Bohéme” (bohema stadsmänniskor)
Denna målgrupp består av livsnjutare som lika gärna besöker en konstverkstad eller åker för att dyka, trivs i en estetiskt vacker miljö, älskar god mat och läser böcker i hängmattan. En BoBo tycker det är en fördel att det inte finns några shoppingcentra i Hangö utan endast småbutiker. En BoBo med barn längtar ej efter en nöjespark utan samlar hellre snäckor och stenar på sandstranden tillsammans med sin familj.

Aktuell information

Hangö turistbyrå har i samråd med övriga intressegrupper utarbetat en verksamhetsplan för år 2017. Denna konkretiserar de strategiska målsättningarna som de lokala turismaktörerna enats om.

Turismstrategin i sin helhet för åren 2012-20.

Utredningen om turismens inkomst- och sysselsättningseffekter 2016 (på finska)

 

 

Hankotyyny

Aktuellt inom turismen

Aktuellt inom turismen är en översikt över aktuella saker som berör turismföretagare och andra lokala intressegrupper. Vi skickar ut detta infobrev ca sex gånger per år per e-post.

Aktuellt inom turismen_3_2017

Aktuellt inom turismen 2_2017

Aktuellt inom turismen 1_2017

Aktuellt inom turismen 5_2016

Aktuellt inom turismen 4_2016

Aktuellt inom turismen 3_2016

Aktuellt inom turismen 2_2016

Aktuellt inom turismen 1_2016

Matkamessut2017

Marknadsföring 2017

Under år 2017 är skärgårdtemasatsningarna de viktigaste marknadsföringsåtgärderna för turismen i Hangö, detta alltså utöver de egna marknadsföringskanalerna som broschyrer och webbplatsen samt social media. Hangö deltar i Resemässan 2017 i samarbete med ett flertal andra kommunen under temat #Finlands Skärgård. Därtill medverkar Hangö i Visit Finlands tillväxtprogram Den maritima skärgården med målsättning att göra skärgården internationellt känd.

De flesta företag som verkar i skärgården och längs kusten är mycket små och detta gäller även för Hangö. För att nå den internationella marknaden krävs det att dessa mikrföretag samarbetar och har en gemensam vision där kunden erbjuds konkreta paket med övernattning och programservice. Detta arbete satsar även Hangö på under 2017, bekanta dig med målsättningarna!

Tapahtumia-Hangossa

Nyhetsbrev från Hangö turistbyrå

Vill du veta vad som händer i Hangö? Hangö turistbyrå erbjuder aktuella nyheter och tips för besökare i form av ett nyhetsbrev som skickas direkt till din e-post ca sex gånger i året. Läs det nyaste nyhetsbrevet!

Info om Hangö för medier

Hangö turistbyrå bistår med information och lokalkännedom. Vi kan tipsa om de bästa fotoplatserna och de intressantaste intervjuobjekten samt tipsa om nyheter!

För nuvarande har vi ingen bildbank men du kan vara direkt i kontakt med oss så fixar vi saken: tourist.office@hanko.fi.

Bilder får publiceras avgiftsfritt i samband med redaktionellt innehåll som berör turismen i Hangö. Publiceringsrätten kan inte säljas vidare eller överlåtas åt tredje part.